hearts

Sunday, June 26, 2011

kenapa masa itu emas?


<ketika subuh>
adik. bangun, solat. nak tunggu jam berapa baru nak bangun?
adik. cepatlah. ayah kena pergi hospital ni.
adik. turunkan ayah kat situ je. lepas tu adik carilah parking.

_________________________________________

assalamualaikum.

hai kawan-kawan. selamat hari Ahad. ingat, hari ni hari cuti. tapi esok dah mula kelas atau kerja macam biasa. dah prepare belum untuk esok. yelah. masa itukan emas. 


kenapa masa itu kita ibaratkan seperti emas?

pernah tak dengar pepatah masa itu duit? lebih kurang sama konteksnya. orang yang suka buang masa samalah dengan orang yang suka buang duitnya. oh. tak jugak. konteks kali ni lebih besar. orang yang suka buang masa akan menyebabkan kerugian lebih banyak. kita boleh lihat contoh restoran Cina yang buka seawal 5.30 pagi di kawasan kejiranan Cina macam tempat yang aku tinggal sekarang. i mean, Kajang. Penang pun sama je. Seremban pun ada. kenapa? sebab bagi mereka, wang adalah segalanya. jika kita tak pantas, atau membazir masa, kita akan rugi. dan lihatlah. ekonomi mereka lebih berjaya. dekat Kajang pun. kaum Melayu berebut buka gerai nasi lemak seawal 6.30 pagi. sebab apa? takut rugi. kalau lambat sikit, orang akan cari kedai lain yang lebih awal. 

dialog kat atas tu pulak jadi sendiri dekat aku. selalu kejadian waktu bangun subuh. kali ni aku nak seru kawan-kawan sebaya dan adik-adik remaja. bangunlah awal. solatlah awal. sebab kita tak tahu perkara akan datang. ayah aku selalu berpesan, 

"masa ni ibarat pesaing kita masa berlari. kita kena lari jauh tinggalkan masa. tapi kalau kita biar masa tu ngam-ngam atau dah tinggalkan kita, kita mesti rugi."

most student selalu cakap, aku jenis yang last minute. kalau last minute mesti jadi punya. truth is, ia takkan jadi sebaiknya. memang sesuatu itu akan terjadi. tetapi tak semestinya ia terbaik. kita perlu didik diri kita untuk sentiasa bersedia. dah siap satu kerja, prepare mental dan fizikal kita. mungkin ada perkara lain yang akan tiba secara tiba-tiba. kita tak tahu masa depan, bukan? sentiasalah bersedia. kejarlah masa. 

oh ya. jaga kesihatan sama. jangan terlalu bekerja sehingga stress. rehatkan minda sekali sekala. take five.


WL: enabcantiksangat

No comments: