hearts

Sunday, October 7, 2012

friends or foes.

assalamualaikum w.b.t dan hello kawan-kawan.


tajuk kali ini memang serius.

 kawan atau lawan? 

kita seberapa kali bertemu perkara sebegini. tapi acapkali juga kita memandang ringan. ye. itu aku sebenarnya. aku banyak kawan yang dalamnya seorang berdarah pahlawan. *sigh*



A is talking bad about B to C. B is talking bad about C to A. they lived happily ever after. *dafuq!!!!*


Mana pergi semua kesahan dan kebolehpercayaan yang sebenarnya kita boleh dapat dari seorang kawan? Mana? Mana? *mood esaimen kejap*


bahagiakah hidup kita bila saling bercakap sampah mengenai seseorang? itukah kepuasan hidup anda? bagaimana perasaan kita bila kita disampahkan oleh mereka yang sama sampah seperti kita yang suka mensampahkan mereka? bahagia juga? yay or nay?

aku pelik. dalam masyarakat aku, persekitaran aku, terlalu banyak spesies ini wujud. even dalam kalangan kawan-kawan aku, termasuklah aku. melabel manusia menjadi suatu perkara wajib. seakan-akan manusia yang lainnya tidak punya perasaan dan kita sentiasa mulia. aku hairan. aku tidak pernah merasa diri mulia. aku juga kadang-kala terjebak dengan insiden melabel manusia. dan kerap kali aku rasa terhina. adakah adil bagi aku menghina ciptaan-Nya?


motip pegang tangan bf dia?
dia tak pakai tudung. dia jahat.
eleh, tudung labuh, pegang tangan jantan jugak!
apelah nak jadi dengan dia ni, pakai shortpants bagai. feeling siakk!
teenager ni comel, tapi annoyed bila hisap puting kat sini! dafuq!


pause.

aku tak nafikan, ayat terakhir tu, aku sendiri yang ucapkan. maaf. isu label-melabel memang aku selalu lakukan. tapi sekurang-kurangnya, aku jarang melabel orang yang aku kenal. tapi aku selalu perasan. ada beberapa persona dalam atmosfera aku selalu melabel kawan-kawan dia di hadapan kawan-kawan yang lain. aku sendiri malu. adakah aku juga dilabel oleh orang itu? *persoalan yang kerap bermain di benak hati*

we're talking bad about the others and they talking bad about us too. what a wonderful worldd~~


kita lihat semula. adakah kita sahabat yang sempurna? maksud sempurna ialah, kita menanamkan benih-benih percaya di dalam diri kawan kita. kita tidak seleweng rasa selamat dan percaya terhadap mereka. yakin dengan persahabatan lillahi taala.

aku juga cukup kurang berkenan buat kawan serupa kuli. aku malas nak ulas. cukup kalau aku kata, kawan dah tolong, kita buat muka tahi.

orang dah tolong, kita buat apa kelas?

aku selalu ingatkan anak murid tentang ucap terima kasih. in friendship, berapa kali kau ucap terima kasih dekat kawan kau?

kalau buat salah kita cakap apa kelas??

itupun salah satu pertanyaan aku sekiranya berlaku tidaksefahaman antara murid. biasalah. kerana pulut santan binasa. kita nilai dari situ. dalam persahabatan juga, berapa kali kita minta maaf dekat kawan kita, sebetul-betul cara?

kajian mendapati manusia cenderung tidak mengucapkan kata-kata maaf kepada keluarga dan sahabat baik kecuali semasa musim perayaan.

(Zainab, R. 2012)


*sigh*

kita kata kita kawan. tapi benih pahlawan sentiasa wujud dalam diri kita. backstabbers adalah darah pahlawan terbilang. begitulah hierarkinya. dan sekecil-kecil benih pahlawan adalah kawan yang tak reti ucap terima kasih. motipp tak cakap??? *dang!!*




secara tuntasnya, adakah anda seorang FRIENDS atau FOES dalam kasut kuliah?


selamat merenung diri sendiri.


WL: enabcantiksangat

No comments: