hearts

Sunday, May 19, 2013

# Nak Makan Boleh, Tapi........ Tips

Lulu : nak kurus apa lagi ni RZ? dah kecik sangat aku tengok kau ni.
CRZ : huhu. aku nak susut sikit. rasa gemuk lah.
Lulu : ek eleh. tapi nasik lemak order sampai 3 dengan aku.
CRZ : itu semua penangan mimpi tadi weyyy~ jangan ah cakap cemtu...
Lulu : yeke...
CRZ : gila punya mimpi. mimpi nasik lemak markas lak tu. HAHAHA.
Lulu : yela. pegilah makan. :)
CRZ : thanx Lulu. kau memang memahami!


****************************************************


Assalamualaikum w.b.t dan happy Sunday olss~~ :)


well, disebabkan semalam saya telah bedal 3 bungkus nasi lemak markas yang sedap, dek kerana stress ulangkaji (tipu), hari ni dengan penuh iltizam, saya pun mengorbankan masa saya dengan berjoging dan berjoget di Mengkuang Dam. mihmihmih. syok jugak sebab rezeki saya ada senamrobik anjuran MyIPO tadi.


hari tu saya dah janji nak share sikit tips camne nak kurus kan? kan? errr. leh rujuk SINI kot. hihi.

***************************************************


1. set your goal first. aku selalu kalau orang tanya camne nak kurus, literally aku takkan sebut benda ni dulu. selalu nak last-last ayat. actually, inilah kedudukan sebenarnya. korang kena tetapkan dulu niat nak kurangkan berat, macam,

"Sahaja aku nak susut kerana aku bakal pengantin lagi 3 bulan" #hambar gtewww~~

eherher~ lebih kurang cemtu arr. tak payah nak sahaja pun okay. yang penting korang ada matlamat. matlamat pulak tak payah nak kecik-kecik sangat. motivasi kurang. dan tak perlu berat sangat. pun menyebabkan motivasi kurang. kiranya akan jadi inverted U lah graf korang nanti. eh

minggu ni aku ada paper pasal arousal sebenarnya. terbawak-bawak. he he he

2. pastikan air dalam badan sentiasa cukup. korang kena paham byline aku ni. cukup. tak lebih, tak kurang. selalu aku amalkan setiap sejam mesti teguk 3 kali air. cukup. seteguk tu pulak secomel yang mungkin. semuat mulut kata orang. erherher. ini tidak. ada orang tu teguknya macam setahun tak minum. ada jugak hanya having a sip. well dior, jangan begitu ye. badan kita ni perlukan air untuk banyak proses. bagi oksigen, proses penghadaman etc etc. so, jangan kedekut bagi badan kita air. atau korang sanggup kena sakit buah pinggang? hah? hah? takut tak?

bila aku ckp air, sila paham. air kosong kurang manis. okay?


3. serat tinggi dalam diet. orang Malaysia ni, femes dengan makanan. semalam dengar Chef Wan cakap kat Red.Fm, disebabkan orang kata makanan Malaysian ni banyak kolestrol, menyebabkan ramai chef muda memfusionkan makanan asli rakyat Malaysia.  padahal bukan makanan yang salah, manusia yang makan tu yang tak reti menyeimbangkan diet diorang. yang penting, bekalkan badan kita dengan makanan yang tinggi serat.

buah-buahan yang berwarna gelap dan sayuran hijau mampu untuk membantu perut comel kita menghadamkan makanan yang kita makan. ingat ye. serat tu banyak bakteria baik yang membantu menyahtoksinkan bakteria jahat dari usus kita. ibaratnya dialah janitor yang bekerja untuk usus kita ni.

set hidangan yang baik untuk anda! :)

oh, kalau korang adalah spesies tak makan sayur, boleh amalkan Yakult takpun Yogurt. yang penting, baca dulu kandungan minuman korang tu. kalau ada lactobacillus, kira okaylah. sebab lactobacillus ni adalah sejenis bakteria baik. dalam keju pun ada :)


4. make a move! garang tak kita?? hikhik.. okay. aku maksudkan korang kena bergerak kerap. kalau kerja tu pesen duduk doplohpat jam, apa kata, setiap 2 jam, korang gerak pegi toilet yang paling jauh dalam building ofis. bukan apa, kurang-kurang, urat sendi semua boleh diregang sikit. taklah kendur. bila urat sendi elok, perjalanan darah pun jadi smooth. hikhik. maaflah. bahasa kampung. kita orang kampung. ihiks!

buat keje sambil berdiri lagi bagus tau. serius tak tipu.

5. last sekali, (eh dah last dah?) korang kena tanya kawan-kawan, how do i look? selalu. kita ni kan selalu fefeeling kurus. eh, aku kot sebenarnya. mihmihmih. kita kena tanya kawan kita, elok tak saiz aku sekarang? muka aku pucat tak? aku buncit tak? dan lain-lain soalan yang sepatutnya. sebab itu sebagai motivasi kita. kadang-kadang bila dah perasan kurus, kita tak sedar, mata kita makin sembab, tangan makin gelebeh dan muka nampak cengkung serupa opah kita. hihi. so, jangan malu, tanya kawan kita. :)

time tanya tu, jangan buat muka cemni. silap haribulan, ICU.


**************************************************


so, kesimpulannya, nak makan tu, tak ada masalah. makanlah. sebab usus kita kena bersenam jugak, dengan menghadamkan makanan kita. cumanya, jangan berlebihan dan ikut kuantiti yang diperlukan. korang ikat perut camne pun, kalau makan serupa tak pernah nampak nasik, tak payah. he he he


till then,



toodles!


No comments: