hearts

Friday, October 29, 2010

end of suffers.

daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya, "sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat. pada hari itulah Adam diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga. pada Jumaat jugalah kiamat akan berlaku. pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu melainkan akan dikabulkan permintaannya" (Hadis riwayat Muslim).


hari ni hari jumaat. so, it is sayyidul ayyam iaitu penghulu segala hari. hari jumaat ni merupakan hari raya bagi si fakir dan tidak digalakkan untuk berpuasa bagi seluruh umat Islam kecuali yang mahu menggantikan puasa Ramadhan yang lepas dengan syarat hendaklah berturut-turut dengan hari sebelum hari jumaat (khamis) atau pun selepas hari jumaat (sabtu). 

well, actually nab nak puasa hari ni, apakan dayo, den x bangun sahur tadi. makanya, leburlah sehari tidak berpuasa (ganti) :)

so, tajuk post hari ni lebih kurang ceritanya mengenai penghulu segala hari ni. hari jumaat merupakan end of suffers bagi rata-rata pekerja di beberapa negeri di Malaysia. oh, tidak lupa juga kepada students yang masih belajar. yelahh. nak ke hujung minggu pula. 

bagi nab pulak, hari ni lebih special. kenapa ek?? 
  1. tamat paper mathematics yang tertangguh hari selasa lepas.
  2. permulaan hari baru untuk diri nab.
  3. titik perubahan yang perlu dijalankan.
  4. usaha untuk bertambah kuat dijalankan.
special kot bagi nab? sebab hari ni kan jumaat. ambil berkat. hehe.

so, nab ucapkan selamat hari jumaat yang penuh rahmat kepada semua! 
may Allah bless all of you.


WL: enabcantiksangat

No comments: